המקצועות החדשים של האינטרנט

עולם הרשתות החברתית והשיתוף האינטרנטי הביאו לכך שככל שנחשפים יותר, כך טוב יותר. היום, אנשים מצטלמים ומעלים לפייסבוק תמונות שלהם מחופשה או ממסיבת סיום ובלחיצת כפתור "חצי עולם" כבר צופה בהם – מה שקרוי בפי רבים, לעיתים אף בלעג, כ"תרבות השיתוף". למרות הספקנות שנוצרה סביב ענייני השיתוף, ישנם מספר אנשים ש"רכבו על גל" השיתופים והצליחו לעשות את מה שכולם חולמים עליו – כסף קל ומהיר.

ביקורת רווחית
אני בטוחה שרבים מאיתנו צפו בסרט או קראו ספר והרגישו שהם חייבים לספר עליו לאחרים. בד"כ לאחר צפייה בסרט מרגש שהשפיע עלינו, אנו מתחילים לחפש את האדם הקרוב אלינו ולשתף אותו בחוויה. לא בכדי נאמר "סרט טוב יכול ללמד אותך משהו על החיים, אבל סרט מעולה יכול ללמד אותך על עצמך". ובכן, למייק סטוקלסה ממילווקי שבארה"ב זה לא הספיק לספר לחבר קרוב על החוויה [הדי זוועתית כפי שהוא מציין] שעבר בצפייה בסרטים החדשים של מלחמת הכוכבים, הוא היה חייב לפרוק זאת בפני העולם הגדול. וכך, לאחר כמעט שנה של עבודה קשה הוא העלה לעמוד היו-טיוב שלו את הביקורת המקיפה על הסרטים החדשים של מלחמת הכוכבים. במהרה, מייק, שהיה סטודנט לקולנוע, התפרסם והפך לאחד מאושיות האינטרנט הגדולות כאשר סרטוני הביקורת שלו [שאורכם כשעה וחצי] כל אחד זכו ליותר מ- 10 מיליון צפיות של מעריצי הסדרה. כחלק מסרטוני הביקורת לקח וערך מייק קטעים מהסרט והוסיף את הערותיו.

בצל ההצלחה של הביקורת, חברת לוקאס ארטס, אשר הפיקה את סרטי מלחמת הכוכבים החליטה לתבוע את מייק להפרה של זכויות יוצרים על שימוש שלא כדין בקטעים מהסרט. בעוד שהמקרה לא הגיע לביהמ"ש, מאחר וחברת לוקאס ארטס משכה את תביעתה בשלב מוקדם, עולה פה שאלה מעניינת הנוגעת גם לדיני זכויות היוצרים בארץ. הדינים שעוסקים בזכויות יוצרים מתירים לאדם להשתמש בקטעים מיצירה של אדם אחר לשימוש סביר. כלומר, ניתן להשתמש בקטעים משיר או מסרט לצורך ביקורת. מייק הכין ביקורת של שעה וחצי על סרט שאורכו זהה, לאורך כל הביקורת הוא הראה קטעים שונים מתוך הסרט. נדבך נוסף, הוא שהביקורות של מייק הצליחו כל כך ואך הניבו למייק הכנסות, ועל-כן עולה שאלה של שימוש בזכויות יוצרים של אחר לצורכי רווח או לכל הפחות שאלה של עשיית עושר ולא במשפט. כאמור ביהמ"ש לא נדרש לענות על השאלה האם השימוש של מייק בקטעים מהווה שימוש סביר או חורג או שיש כאן עשיית רווח על חשבון ההפקה, מה שכן התשובה כלל לא ברורה.

לשחק על כסף
דוגמה נוספת לדרך שבה תרבות השיתוף מאפשרת לעשות כסף היא סיפורו של נער שבדי העונה לשם פליקס ארביד או בכינויו האינטרנטי PewDiePie. פליקס הינו המשתמש שהצליח להכניס את סכומי הכסף הגדולים ביותר ביו-טיוב. אותו נער משתף את קהל הגולשים במשחקי המחשב בהם הוא משחק. בעמוד היו-טיוב של פליקס הקהל צופה בו מכריע את משחקי המחשב שלו, תוך כדי שהוא מתבל במשחקים ההערות שנונות. לעמוד של פליקס יש כ- 19 מיליון עוקבים שמחכים לסרטונים שלו בכיליון עיניים.

פליקס מינף את הצלחת הסרטונים שלו, וכיום חברות משחקי מחשב משלמות לו כדי שישחק במשחקים שהן מפתחות. אולם, בתחילת דרכו פליקס שיתף עם קהל הגולשים שלו עשרות משחקים. מבחינה משפטית נראה שפליקס בהחלט חרג משימוש סביר ביצירה, מאחר והוא שיתף את הגולשים בכל חלק וחלק מהמשחק. למרות החריגה מתחום השימוש הסביר לא הוגשה אפילו לא בקשה אחת אל פליקס להורדת הסרטונים, וזה משום שחברות המשחקים בעיקר הרוויחו כסף מעמוד היו-טיוב של פליקס, ובאופן מפתיע למדי, המשחקים שקבלו את הביקורות השליליות ביותר, גרפו הכי הרבה רווחים מפליקס.

הצד האפל
כמובן, כמו לכל תופעה אינטרנטית שיש לה צדדים חיוביים, קיימים באינטרנט צדדים שליליים. המשחק דיאבלו 3, משחק תפקידים מאפשר לשחקניו לאסוף חפצים וירטואליים בתוך המשחק ולמכור אותם בכסף אמיתי מחוץ לו לשחקנים אחרים. שחקנים רבים הצליחו להרוויח סכומים יפים מהמשחק.

האפשרויות הכלכליות של המשחק לא נעלמו מעיני הציבור, ולאט לאט התפתחה תופעה של ניצול המשחק בדרכים לא סבירות כדי להרוויח כסף. אנשים היו מפתחים תוכנה "שמשחקת" במקומם, ומריצים אותה במשך שעות. התופעה התפתחה על-פי השמועות גם למחוזות רחוקים כשממשלת סין שילבה את המשחק האמור כחלק מעבודות השירות של אסירים סינים שהיו משחקים במשך שעות על גבי שעות במשחק ועוסקים במכירת חפצים והכנסת כסף לממשלה. כמובן, הפגיעה במקרה הזה חורגת מדיני זכויות היוצרים. במקרה זה ישנה פגיעה בזכויות אדם ואזרח. מעבר לכך, עולה השאלה האם כשאני משלם למישהו שישחק בעבורי אני עובר על עבירת עשיית עושר ולא במשפט?

חברת בליזארד, החברה שפיתחה את המשחק, מיהרה לסגור את האפשרות של שוק מקוון, שכן היא ראתה שמעבר להסתבכויות ושאלות משפטיות שעלולות לצוץ בעקבות האפשרות הזו, אופציית השוק גם משפיעה על כלכלת המשחק באופן מדהים. בעקבות התופעות המתוארות חלה במשחק תופעה אשר ידועה לכולם מהשוק המקומי "כאינפלציה". מסתבר שבעקבות הזמינות הרבה של הכסף בתוך המשחק והשחקנים שמשחקים לילות כימים, מחירי החפצים במשחק הגיעו לסכומים לא הגיוניים מה שגרם למשתמשים רבים לזנוח את המשחק.

אנו מאחלים לכולם ליהנות מהאינטרנט ולגלוש בחוכמה.

השארת תגובה