מעסיקים שימו לב! הגברת האכיפה של דיני העבודה

בשנים האחרונות אנו רואים החמרה בחקיקה כמו גם בפסיקה בכל הנוגע לזכויות עובדים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בחקיקת מגן השומרת על זכויות עובדים המתפתחת מזה מספר שנים ובחובה על פי דין לנטר את שעות העבודה בעיקר באמצעות שעוני נוכחות בהוראת חוק מלפני שנתיים. בחודש שעבר עלתה החקיקה הישראלית מדרגה נוספת עת נכנס לתוקפו החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה התשע"ב-2011 (להלן "החוק"). מטרת החוק הינה לצמצם את הפער שנוצר בין הרצוי למצוי בתחום דיני העבודה ולתת מענה להפרות הרבות המתרחשות ביחסי העבודה בכלל ובהעסקת עובדי קבלן (כמו תחום השמירה, הנקיון וההסעדה), בפרט.

על מנת לשים את זכויות העובד במרכז מציג החוק אמצעים חדשים להגברת וייעול אכיפת דיני העבודה על ידי הפעלת הליכים מנהליים והטלת עיצומים כספים על מעסיקים ומזמיני שירות מפירי חוק כמו גם עלנושאי משרה בהם. חוק זה אינו בא להחליף או לגרוע מהחוקים הנוהגים בתחום דיני העבודה אלא להחיל מספר שינויים, ברבדים שונים, באופן אכיפת הדין הנהוג על מנת להביא לייעולה ולהבטיח את זכויות העובד.

עיצום כספי
החוק קובע כי על השר למנות מפקח עבודה בכיר הממונה על ביצוע החוק – בכך יוצר החוק אינסטנציה המגנה על זכויות העובדים מבלי שאלו יאלצו לפנות בעצמם למעביד, לארגון יציג או לבית המשפט. בתוספת השנייה, מחלק המחוקק את חוקי העבודה הקיימים לשלוש רמות שונות ומאפשר לממונה להטיל עיצומים כספיים בגובה של 5000, 20,000 ו-35,000 ₪ בהתאמה, בגין הפרת איזה מהחוקים המנויים בתוספת על ידי מעביד (יחיד המעסיק עובדים ישא בחצי מסכום העיצום הרלוונטי בגין הפרת החוק). לשם היעילות הפעלת העיצום הכספי תבוא אך לאחר הודעה למעביד ומתן אפשרות למעביד להגיב. החוק נותן לממונה את הפררוגטיבה לחייב מעסיק שלא יעשה פעולה לתיקון ההפרה בסכום נוסף בגין כל יום שעובר ממועד התשלום בשל הפרה נמשכת, וכן להטיל עיצום כפול בגין הפרה החוזרת.

הגברת אחריות ואחריות אישית
החוק נותן דגש לתחומי העסקה בהם ההפרות מאוד נפוצות, כמו השמירה ואבטחה, הניקיון וההסעדה, ובנוסף על העיצום הכספי מטיל החוק החדש על מעסיקים בכלל ועל מזמיני שירותים, בתחומים אלו, אחריות אזרחית מנהלית ופלילית בגין הפרות חוקי העבודה. מעסיקים וגם מזמיני שירותים בתחומים אלו צריכים להיות זהירים כפליים שכן הם בעצמם חשופים לאחריות פלילית ולכתב אישום.
החוק מטיל גם חובה מוגברת על מנכ"ל תאגיד אשר לא דאג כי החברה תתקן את הפרות חוקי העבודה.

עיצום כספי על מזמין שירות
על מנת להגן על עובדי הקבלן ולעודד את מזמיני השירות לדאוג לרווחת העובדים המועסקים אצלם קובע החוק כי בתנאים ובהוראות חוק מסוימים ניתן יהיה להטיל אחריות על מזמיני השירות באופן ישיר. החוק מונע בכך את עצימת העיניים של מזמיני שירותים מהעובדה שהמעסיק, בד"כ קבלן כח אדם, מונע מעובדיו זכויות מגן. במידה ומזמין השירות מעסיק ארבעה עובדי קבלן לפחות לתקופה של למעלה משישה חודשים יחולו עליו הוראות החוק וניתן יהיה להטיל עליו עיצום כספי בשל הפרות המעסיק הישיר. החוק קובע כי על מזמין השירות לאפשר לעובדים להגיש את תלונותיהם באופן מסודר על ידי קביעת נהלים ארגוניים לנושא, ובעצם מטיל עליו את מלאכת הפיקוח על הקבלן עצמו. כמו כן קובע החוק תנאים מיוחדים בחוזה שבין מזמין השירות לקבלן השירותים, הכוללים, בין היתר, פירוט של רכיבי השכר שישולמו לעובדים, עלות שכר מינימאלית והתחייבות של הקבלן לתשלום כאמור. הפר הקבלן את חובתו כלפי עובד והובאה ההפרה בפני מזמין השירות עליו לפעול בתום לב לתיקון ההפרה, ובמידת הצורך לחילוט הערבויות שהפקיד בידו הקבלן או לביטול החוזה מולו שאם לא כן ימצא אחראי להפרה ויוטל עליו עיצום כספי בהתאם. עם זאת תעמוד למזמין השירות הגנה טובה אם קיים את תנאי החוזה המוזכרים לעיל, הסתמך בפעולותיו על חוו"ד של בודק שכר מוסמך מטעם משרד התמ"ת ופעל באופן סביר לתיקון ההפרות.

פומביות
אלמנט נוסף ליצירת הרתעה ולעידוד המעסיקים לקיום חובותיהם הוא פומביות ההפרה. סעיף 17 לחוק קובע כי על מנת להבטיח שקיפות בשיקול דעתו של הממונה, כל עיצום שיוטל על פי חוק זה יפורסם באתר האינטרנט של משרד התמ"ת תוך ציון עצם הטלת העיצום, ההפרה שבגינה הוטל, הסכום שהוטל ופרטי המעסיק המפר לרבות פרסום שמו (למעט במקרה של מעסיק יחיד). כך, מקווה החוק, לצמצם את העובדים הפונים לאותו הקבלן וליצור עליו לחץ מכיוון כוחות השוק.

לסיכום
החוק אכן בא לתקן מצב עגום באכיפת דיני העבודה בישראל ביחס לעובדים בכלל ולעובדי הקבל בפרט. הפגיעה הכלכלית במעסיק והכנסת מזמיני השירות למעגל האחראים באופן שבו כבר בשלב החוזי שבינם מוסדרים נושאי השכר של העובדים יכולים לצמצם באופן משמעותי את הפרות דיני העבודה. עם זאת יש שיאמרו שההתערבות הנרחבת בחוזי השירותים והרחבת מעגל האחריות ללא יצירת יחסי עובד מעביד אינם מידתיים ויכול שנועדו אך לשם הטלת מגבלות על העסקת עובדי קבלן ועידוד מעבר להעסקה ישירה בשל העלויות העסקה והפיקוח הגבוהות. ללקוחותינו המעסיקים עובדי קבלן נמליץ לעת עתה לבחון את הסכמי העבודה מול קבלני השירותים ואת תנאי העבודה של עובדיהם ולוודא את עמידתם בתנאי החוק.

השארת תגובה