מבצע אכיפה של רשות התאגידים נגד חברות אשר אינן עומדות בהוראות חוק החברות התשנ"ט – 1999, והפעלת סנקציות נגדן

בימים אלו פותחת רשות התאגידים במבצע אכיפה נגד חברות אשר אינן עומדות בהוראות חוק החברות התשנ"ט – 1999, והפעלת סנקציות נגדן. עיקר ההוראות אשר נבחנות הן ההוראות הקובעות את חובן של חברות בתשלום אגרה שנתית והגשת הדו"ח השנתי לגבי פעילותה של החברה. חברות אשר לא יעמדו בהוראות חוק אלה, תהינה חשופות לסנקציות הקבועות בחוק.
בתאריך 1.1.2010 נכנס לתקפו תיקון מס' 10 לחוק החברות התשנ"ט – 1999, על פיו הוסף סעיף 362א לחוק המאפשר לרשם החברות לשלוח לחברה אשר לא שילמה את האגרות השנתיות שלה או לא הגישה דו"חות שנתיים על פי החוק, התראה על פיה אם לא תתקן את ההפרות האמורות, תוכרז כחברה מפרה ותהיה רשומה ככזו ברישומיו.
חברה מפרה כזו תהיה חשופה לסנקציות וביניהם סירוב של הרשם לרשום שיעבודים על נכסיה של החברה, או לרשום שעבודים לטובתה, סירוב הרשם לרשום שינויים שמעוניינת החברה לבצע כמו שינוי שמה או מטרותיה בתקנון. כן, יוכל הרשם להמנע מרישום חברה חדשה שהחברה המפרה או בעל שליטה בה הם בעלי המניות בחברה החדשה. סנקציה נוספת היא סרוב של רשם המשכונות לרשום משכון לטובת החברה המפרה.
החוק קובע גם סנקציות כספיות אשר יוכל הרשם להטיל בגין חברה מפרה, בדמות עיצום כספי בגובה של מעל 7,000 ₪ בגין כל הפרה וסכומים מצטברים עד לגובה של 250,000 ₪ בגין הפרה מתמשכת, אשר יהיו כפופים לפקודת המיסים (גביה) בכל הנוגע לגבייתם. יצויין כי עיצום כספי ניתן יהיה לגבייה גם מדירקטור בחברה על פי חוק.
בימים האחרונים שיגר רשם החברות אגרת המפרטת את האמור לעיל, לעשרות אלפי חברות בארץ מתוך מטרה ליצור מודעות לעניין בקרב חברות אלו, ולהביא לתיקון ההפרות טרם פתיחה בהליך על פי החוק.
כן, מפרטת האיגרת את האפשרות למחוק חברות אשר אינן פעילות ואשר חובותיהן בגין אגרות שנים קודמות אשר לא שולמו מצטברות לחובתן, בהליך פירוק מרצון של אותן החברות, ומציינת את האפשרות לחברות כאמור לקבל פטור מחובות עבר בדרכים הקבועות בתקנות.
חברות רבות במשק מצויות במצב של הפרה וטוב יעשו אם ינצלו את ההזדמנות אשר ניתנת להם על ידי רשות התאגידים להמנע מסנקציות על ידי תיקון ההפרה, הגשת דו"חות ותשלום האגרות כעת. חברות אשר אינן פעילות, רצוי שיפעלו בנתיב פירוק מרצון שהוא הליך פשוט באופן יחסי אשר נועד לחסל את החברה וניתן בתנאים מסוימים אף לקבל פטור מהאגרות שנצברו לה אצל הרשם.
אין ספק כי רשות התאגידים כמו גם רשויות אחרות כמו הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע, פועלות בתקופה זו ביתר שאת על מנת לייעל את הכח הניתן להן על פי דין ולממש אותו לידי פעילות בשטח.
האמור במאמר לעיל הוא מידע אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו משום ייעוץ משפטי מכל סוג.

השארת תגובה