• על שימוש ללא רשות ביצירות שונות על ידי אתרים ברשת

בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגיה והתפתחות המדיום הרשתי, יותר ויותר עוסקים פונים לקידום עסקיהם ברשת האינטרנט בין באמצעות אתרים ובין באמצעים אחרים שונים ברשת כפרסומים, רשתות חברתיות וכו'. תוך כדי הפרסום ברשת עולה הצורך בשימוש בתמונות, פונטים ויצירות שונות במסגרת הקידום הנ"ל. כיום, עם השימוש היום יומי שלנו ברשת האינטרנט, ונוכח ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת מעבר מידע מהיר, קל, ומדויק ברשת, שיטוט לא ארוך במנועי החיפוש ברשת יאפשר לנו למצוא תמונה/יצירה כמעט לכל תחום או שימוש שנחפוץ בו, להורידה למחשב האישי ולהשתמש בה לצרכינו בקלות ובמהירות. הקלות שבדבר, כמו גם חוסר ההבנה בתחום, אכן מפתה עוסקים רבים לעשות שימוש ביצירות אשר אינן שלהם, וללא רשות בעליהם, וחושפת אותם בפני תביעות אפשריות של בעלי הזכויות ביצירה.

יצירה מוגנת
נקודת המוצא היא כי כל יצירה/תמונה מוגנת בזכות יוצרים הנתונה בדרך כלל ליוצרה, אלא אם העביר את זכותו לצד שלישי במפורש. כל שימוש ביצירה ללא אישור מבעלי הזכות מהווה הפרת זכויות יוצרים למעט השימושים המותרים המפורטים בפרק ד' לחוק זכות יוצרים התשס"ח-2007 ובכללם שימוש לצורך לימוד, ביקורת ולמטרות מוגדרות אחרות. השימוש ביצירה ללא אישור בעל הזכויות בה עשוי לחשוף את המשתמש לתביעה בגין הפרת זכות יוצרים המלווה בפיצוי כספי גבוה. בעבר, קבע סעיף 3א לפקודת זכות יוצרים-1924, פיצוי ללא הוכחת נזק הנע בין 10,000 ל-20,000 ₪ בעבור כל הפרה. סעיף 56א לחוק זכות יוצרים התשס"ח – 2007 החל היום, קובע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 100,000 ₪ בעבור כל הפרה הנתון לשיקול דעתו של השופט.

איתור המפרים
התקדמות הטכנולוגיה מסייעת לא רק לבעלי אתרים ולמפרים של זכויות יוצרים, כי אם גם לבעלי הזכויות המעלים את יצירותיהם לרשת, לאתר שימוש מפר על ידי אתרים אחרים של יצירותיהם. לאחרונה פיתחה ומכרה חברה ישראלית כלי המאפשר ליצור 'תביעת אצבע' דיגיטלית לתמונות מוגנות ולעקוב אחר כל פרסום שלהן בכל רחבי הרשת גם אם נעשו בהם שינויי עריכה משמעותיים בעזרת תוכנות שונות. כמובן שהחברות המחזיקות במאגרים גדולים של יצירות ברשת החלו להשתמש בתוכנה זו ואת התוצאות אנו רואים מדי יום.
בתקופה האחרונה נתקלתי, במסגרת עבודתי, בפניות של לקוחות אשר קיבלו 'מכתבי התרעה', מחברות שונות, בעליהן של מאגרי תמונות או גופנים (פונטים – עיצובי אותיות – גם אלה הם יצירה על פי חוק זכות יוצרים), בשל שימוש ללא רשות בפונט או תמונה מסוימים. אותם מכתבי התרעה התריעו בפני לקוחותיי על השימוש שעשו ללא רשות ביצירותיהם, על ההפרה של הדין בשל כך ועל זכותם לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק על פי החוק בשל כך. מכתבים אלו כללו גם דרישה של בעלי הזכויות, לשלם להם סכום כסף כפשרה לצורך סילוק טענותיהם ללא צורך בפנייה לבית המשפט בנושא. מעצבי אתרים ובעלי אתרים רבים נרתעים ונבהלים מאוד ממכתבים כאלה בעיקר כאשר מצוין במכתב סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק של 100,000 ₪ בגין כל הפרה. יש לציין כי לרוב פניות אלו מסתיימות בפשרות בין הצדדים אשר בסופן משולם סכום לא מבוטל לבעל הזכויות ביצירה, אשר כמעט תמיד גבוה מהסכום שהיה משולם בגין שימוש כדין בזכויות. לדעתנו, ומבלי להיכנס לפרטי מקרה זה או אחר, לאור הפסיקה בתקופה האחרונה, הסיכויים לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק בגובה של 100,000 ₪ בגין הפרה של זכויות יוצרים, אינו גבוה ובתי משפט נוטים לעשות שימוש בסמכותם זו, על הצד הנמוך. אנו לעיתים רואים מקרים בהם גובה הפיצוי עליו מתפשרים הצדדים הוא גבוה מן הסכום שניתן לשער שבעלי הזכויות היו מקבלים בבית המשפט.

המלצתנו
ראשית אנו ממליצים לכל מי שמוכן לשמוע, לא להפר זכויות יוצרים בשום דרך. ניתן למצוא ברשת מאגרי תמונות רבים אשר דרכם ניתן לרכוש את הזכות לשימוש במיליוני יצירות שונות, חלקם בתשלום לא גדול וחלקם חינמיים.
לא פעם אנו נתקלים בלקוחות אשר הקימו ועיצבו אתרי אינטרנט דרך חברה חיצונית בתשלום מלא ובכל זאת נחשפו לתביעות זכויות יוצרים בשל שימוש ביצירות מוגנות ללא אישור. לכן אנו ממליצים בטרם הקמת אתר, קמפיין או כל דבר אחר בתחום, להוסיף סעיף להסכם מול מעצבי האתר כי יעשו שימוש רק ביצירות שנרכשו ברשיון ועל פי תנאיו.
במקרה של דרישה לתשלום כלשהו בעבור שימוש ביצירה אנו ממליצים לבדוק את הזכויות ואת הטענות המפורטות במכתב, אפילו אם מופעל על המשתמש לחץ של זמן, האם היצירה אכן מוגנת, האם דורש התשלום הוא אכן בעל הזכויות ביצירה, האם השימוש ביצירה לא נופל לגדר שימוש מותר כמוגדר בחוק והאם התשלום הוא סביר. אנו מאחלים לכם לעשות חיל בעסקיכם, יהיה אשר יהיה.

Text-to-speech function is limited to 100 characters

השארת תגובה