על יזמות ויחסים – או על חשיבותו של הסכם מייסדים

מיזם הוא התחלה של משהו חדש, וככזה הוא מעסיק ומרגש את כל הנוטלים בו חלק. אך בשל סיבה זו, ובגללה, לעיתים פוסחים הצדדים המקימים על שלב חשוב לפני הקמת החברה והוא שלב מיסוד הקשר המשפטי ביניהם, מסיבות שונות ומגוונות. חלק מהיזמים לא חושבים שיש מה להסדיר לפני שיש מיזם מוצק ביד, חלק מהיזמים סומכים במאת אחוזים על אותו החבר שישן לידם במילואים/באוניברסיטה, ולא רוצים לחתום על מסמכים, חלק מהיזמים רוצים לחסוך בעלות היעוץ המשפטי והכנת ההסכם וחלק בכלל לא יודע שצריך להכין הסכם כזה.להלן ניתן לכם מספר סיבות מדוע הדבר כדאי:

1. משמעות משפטית ומיסויית להתאגדות
הסכם המייסדים קובע לרוב באיזה אופן יתאגד המיזם מבחינה משפטית, (חברה, שותפות או תאגיד אחר) ובאיזו מדינה יתאגד ועל פי אילו דיני חברות יפעל. החשיבות הנובעת מכך היא כפולה: משפטית ומיסויית.
מבחינה המשפטית – הצדדים מחויבים לדעת כיצד הם מאוגדים ומהן הזכויות והחובות שלהם על פי הדין, לרוב דיני החברות, וכשברורים אופן ההתאגדות ומקומה, קלה יותר ההתנהלות בין המייסדים לבין עצמם ובינם לבין צדדים שלישיים.
מבחינה מיסויית – כאשר המיזם מאוגד וידוע מקום ההתאגדות, קל יותר לאבחן את השיקולים המיסויים ומיהן רשויות המס מולן פועל התאגיד.
מהבחינות הללו "סוף מעשה במחשבה תחילה" אינו רק פתגם אלא לעיתים ההבדל בין עסק מצליח לבין מיזם בלתי כדאי כלכלית.

2. הקניין הרוחני במיזם
הקניין הרוחני במיזם, וכיום יש מעט מיזמים ללא קניין רוחני, הוא לרוב החלק החשוב ביותר בו. בשל כך קיימת חשיבות עליונה לבעלות בו. יש להסדיר בהסכם המייסדים את הבעלות של הקניין הרוחני במיזם, להסדיר העברת הזכויות בקניין הרוחני, להימנע, באמצעות סעיפים בהסכם המייסדים מפגיעה בקניין רוחני של צדדים שלישיים, משימוש שלא כדין בסודות מסחריים של צדדים שלישיים ומתחרות אסורה. יודגש כי לקביעה של מי הקניין הרוחני, ולמועד התאגדות המיזם יש חשיבות עליונה גם לעניין המיסוי, ולעיתים תכנון מראש עשוי לחסוך במס רב.

3. הסדרה והצפה של סוגיות חוזיות מהותיות
הסכם מייסדים הוא מסמך מקיף המסדיר את כל מערכת היחסים בין הצדדים לו. בשל כך הוא מציף בעצם שאלות רבות אשר הצדדים לא נתנו עליהן את הדעת קודם לכן, וככל חוזה, עצם העלאת הסוגיה עוזרת לצדדים להסדיר טוב יותר את מערכת היחסים ביניהם.
חלוקת הזכויות – ההתייחסות לזכויות הצדדים במיזם (מניות, רווחים וזכויות אחרות) עוזרת לצדדים להחליט מה מעמדתו ומשקלו של כל יזם במיזם.
זכויות עתידיות – הסכם מייסדים כולל בחובו לעיתים גם התייחסות לזכויותיו של משקיע עתידי. בין אם ההשקעה תגיע מאחד המייסדים, משותף חדש, מעזיבה של אחד המייסדים. אך גם כאן, ובעיקר כאשר קיימת היכרות קודמת בין היזמים, חשובה ההסדרה של נושאים אלו מבעוד מועד ובמסמך חתום.

4. גיבוש ורצינות
סיבה נוספת לחתימה על הסכם מייסדים נוגעת לגיבוש של המיזם בעיני המייסדים ובעיני צדדים שלישיים. לצדדים של המיזם קל יותר לדעת את מעמדם ואת מעמד המיזם ולכן קל להם להציג את המיזם כלפי חוץ. גם משקיע עתידי יוכל לדעת טוב יותר מול מה הוא מתמודד כאשר מערכת היחסים בין המייסדים מוסדרת במסמך חתום. וכמובן, אין לשכוח כי כאשר משקיע פוטנציאלי עומד בדלת, וקיימים לחצים מסוגים שונים בפניהם עומדים המייסדים, מסמך חתום בין הצדדים יכול למנוע מחלוקות מיותרות ולסייע לקידום מהיר של העסקה.

* מאמר זה פורסם בניוזלטר הרבעוני ובאתר של ברוקס-קרת, חברה העוסקת במתן שירותי ניהול כספים לחברות סטארט-אפ והיי-טק. לצפייה באתר – www.brooks-keret.co.il
למידע נוסף או שאלות בנושא ניתן לפנות למשרדנו

השארת תגובה