סוגיות משפטיות מתחום התקשורת

להלן סקירה קצרה של מספר חידושים מתחום התקשורת.
חבילת ערוצים צרה בכבלים
הוועדה לגיבוש המלצות מפורטות בדבר מדיניות וכללי התחרות בתחום התקשורת בישראל (וועדת גרונאו) אשר מינה בזמנו השר אריאל אטיאס אשר הציגה המלצותיה לשר בשנת 2008, התייחסה בפרק מיוחד בדו"ח לתחרות בשוק הטלויזיה הרב ערוצית (כבלים ולווין). הוועדה התייחסה במפורט להאטת התחרות בין שתי החברות בשוק זה "יס" ו"הוט" והתייצבות מחיר חבילת הערוצים הבסיסית בישראל על תעריף שהוא מבין הגבוהים באירופה. הסיבה העיקרית לכך נובעת מהיקפה הנרחב מאוד של חבילת הערוצים אותה מחויבים המנויים לרכוש, ללא כל אפשרות לבחור את מספר הערוצים הכלולים בה. מסיבה זו, נמנעים לקוחות רבים מהצטרפות כמנויים, וממנויים רבים מרכישת ערוצים בודדים העומדים לרשותם. הדבר יוצר פגיעה בהפקות תוכן מקוריות ועריכת ערוצים ייחודיים. בנוסף בחסות עליית המחירים בתחום תרמה ל"זליגת תכנים" מהחבילה הבסיסית לערוצים בתשלום נוסף, ובראשם ערוצי הספורט. בשל התנהלות זו המליצה המועצה בין היתר, על השתתת מתווה להצעת חבילת ערוצים בסיסית צרה של 5-10 ערוצים ללקוחות, הכוללת את הערוצים הפתוחים לציבור (1, 2, 10, 33 ו- 99) וערוצים נוספים שהרשות רואה בהם ערך חברתי תרבותי, ולהותיר את יתר הערוצים כיחידים או בחבילות לפי נושאים, לרכישה פרטית על ידי כל מנוי ומנוי. לאחרונה הביעה חברת הוט את כוונתה הוולנטרית להציע חבילת ערוצים צרה כאמור והחודש בירך השר כחלון על היוזמה וקרא גם ליס לאמץ את המגמה.

תחרות בתחום הסלולרי
אותה וועדת גרונאו שהוזכרה לעיל, ציינה את החשיבות של פתיחת התחרות בתחום הסלולרי למפעילים חדשים, תוך מתן אפשרות לאותם המפעילים לעשות שימוש בתשתיות הסלולר הקיימות ואשר בבעלות חברות הסלולר הקיימות. אותם המפעילים יהיו בעצם מפעילים וירטואליים ונקראים בשוק MVNO (Mobile Virtual Network Operator) יספקו שירותי סלולר ללקוחות תוך שימוש בתשתיות של החברות הקיימות. כך, מקווים במשרד התקשורת, תגדל התחרות בין חברות הסלולר וירדו המחירים לטובת הצרכנים. בשנת 2009 תוקן חוק התקשורת באופן המתיר לשר התקשורת ליתן רשיונות למפעילים וירטואליים, ותקנות ספציפיות לגבי אופן קבלת הרשיון מתן השירותים האמורים תוקנו בינואר השנה. עד כה הוגשו לא פחות מ- 8 (!) בקשות לרשיון מפעיל וירטואלי, ויש לצפות שגם אם יתקבלו רק חלק מהן, ישתנו בצורה משמעותית פני השוק הסלולרי בארץ.

ניוד דואר אלקטרוני
בהמשך לחקיקה בנוגע לניוד מספרי טלפון סלולריים מחברה לחברה, באופן אשר יאפשר לכל אזרח לעבור מחברה סלולרית אחת לחברתה, ללא איבוד מספר הטלפון הידוע והמוכר לחבריו ומרעיו, הוגשה השנה הצעת חוק על ידי ח"כ תירוש על פיה אדם יהיה זכאי להחזיק באותה כתובת דוא"ל לכל ימי חייו גם אם יחליף ספקיות אינטרנט מעת לעת. ההנחה בבסיס הצעת החוק היא, כי המשתמשים נמנעים ממעבר מספק אינטרנט זה לאחר, בשל החשש לאבד את כתובת הדוא"ל אשר הפכה להיות היום חשובה כמעט כמו הטלפון האישי, אם לא יותר. בשל כך, החליט משרד התקשורת לערוך שימוע בנושא ולבחון אותו מנקודת מבט של הגורמים הרלוונטיים. במשרד התקשורת מציינים כי על אף שניוד הסלולרי היה ללא תשלום, ככל הנראה יכלול הניוד תשלום "סביר" בגין השירות אשר יאפשרו ספקיות האינטרנט, ככל הנראה בדרך של "עקוב אחרי" מהספקית הקודמת למחליפתה.

המלחמה ב"צלתוקים" – שלב 2
במאמר קודם שפרסמנו, עדכנו אתכם לגבי תופעת הצלתוק/צנתוק (קיצור של צלצול וניתוק) בה מפרסמים מתקשרים באמצעות מערכות חיוג אוטומטי לכמות גבוהה מאוד של מספרים אקראיים, ודואגים כי מערכת החיוג תנתק את השיחה תוך צלצול אחד בלבד, ולעיתים אף לפני שמכשיר הטלפון של הנמען הספיק לצלצל. זאת תוך הסתמכות על כך שלנמענים מערכת מספר מזוהה וכי ישיבו לשיחת הטלפון שלא נענתה. ואכן נמענים רבים חייגו חזרה, ואז הושמעו להן ההודעות הפרסומיות בהן חפץ המפרסם. כך, לא התקיים האיסור הקיים בתיקון 40 לחוק התקשורת האוסר על פרסום בין היתר באמצעות מערכות חיוג אוטומטיות, שכן הפרסומת הושמעה ללקוח אשר חייג אל המפרסם מרצונו. כפי שדיווחנו לכם בנושא הוגשו לא פחות משתיתובענות יצוגיות אשר עדיין נדונות בבתי המשפט, אך לפני כחודשיים הרים המחוקק את הכפפה והגיש הצעת חוק ( מטעם ח"כ מקלב גפנ ושמאלוב – ברקוביץ) לכלול את התופעה ביחד עם שלל האיסורים על פרסומת בחוק התקשורת המהווים גם עבירה פלילית. כולנו תקווה כי החוק יתקבל במהרה.

השארת תגובה