זליגת מידע – השפעת רשתות חברתיות על חיינו

לפני כחודש קיבל בית המשפט השלום בחיפה את הקובלנה הפלילית של ש.פ. נגד ג.א. בשל השמצות אשר השמיץ אותה ברשת הפייסבוק. הקובלת והנאשם נהלו מערכת יחסים זוגית אשר הסתיימה על ידי הקובלת. הנאשם פרסם את תמונתה של הקובלת על גבי דף הפרופיל האישי שלו, ברשת הפייסבוק וצירף לה מלל באנגלית המגדיר אותה, בתרגום חופשי, בין היתר, כמופקרת וכלבה. הפרסום האמור היה חשוף לקהל רב של גולשים, שכן הנאשם לא הגביל את הגישה לפרופיל שלו לחבריו בלבד, והתמונות עם המלל המלווה אותן היו גלויים לחבריה הקרובים של הקובלת ולמשפחתה, וגרמו לה לבושה, להשפלה ולמבוכה רבים.
בית המשפט קבע כי היה כאן מקרה של פרסום לשון הרע, שמטרתו לפגוע ועל כן על פי דרישות החוק מהווה עבירה פלילית. בית המשפט קבע כי הפרסום באופן של העלאת התוכן לפרופיל הנאשם, גם אם היה מוגבל לחבריו בלבד, ובמיוחד כל עוד לא היה מוגבל והיה חשוף לכל, נחשב לפרסום על פי חוק איסור לשון הרע. אחת הטענות אשר העלה אותו הנאשם היא שהמידע הוא מידע אותו פרסם לחבריו בלבד, וכאן עולה השאלה הגדולה – האם רשת חברתית על גבי האינטרנט היא באמת רק רשת חברתית?

מהי הרשת החברתית
הרשתות החברתיות הן ייצור כלאיים מיוחד אשר המציאה רשת האינטרנט. מצד אחד מדובר בחוג חברים קרוב, של אנשים שאדם מכיר, ועמם הוא רוצה לשמור על קשר. אותם חברים זכאים אם כן, להיכנס לחייו, לצפות בתמונותיו ותמונות משפחתו, לשמוע על הצלחותיו וכישלונותיו, על הטיולים והחופשות שהיה בהם, על השמחות המשפחתיות לידות, חתונות וכיו"ב, ולשמוע (יותר נכון לקרוא) התלבטויות והגיגים שלו.
אלא שהרשת החברתית כבר מזמן התרחבה מעבר לאותם אנשים קרובים אשר היו זכאים להיכנס לביתו של אדם ולשמוע את סודותיו הכי כמוסים. אל הרשת החברתית שלו נוספו חברים רבים אשר ההיכרות שלו עמם היא שטחית ביותר ולעיתים קרובות גם אנשים אשר מעולם לא פגש.

פרסום מידע ברשת החברתית
בנוסף, היותה של הרשת החברתית פלטפורמה אינטרנטית, מקשה על אנשים לזכור ל"סנן" את המידע האישי שלהם. אם תפגוש חבר קרוב ברחוב אולי תספר לו שרבת הבוקר עם בן/בת זוגך. אך האם תספר זאת לקופאית במכולת? לא בטוח. האם תרצה שכל מי שיש לו גישה למחשב יוכל לראות ואף להוריד קבצי תמונות של הילדים שלך? התשובה על כך ברורה. בפרופיל שלך בפייסבוק כל מידע שתפרסם יגיע לכל מכריך, הקרובים והרחוקים. בנוסף, אנשים רבים אינם ערים למדיניות הפרטיות של הרשת החברתית, אשר משתנה חדשות לבקרים, ומומלץ לעקוב אחריה, ולרוב מידע שהם מפרסמים חשוף ליותר אנשים ממה שהם התכוונו, ואף לכולם ללא יוצא מן הכלל.
פועל יוצא מכך הוא שהגדרת הפרטיות שלנו כבני אדם חברתיים, משתנה, ואלה שמודעים לנעשה בפייסבוק, בעיקר הצעירים, כבר יודעים איזה מידע ראוי לשורת סטטוס ואיזה מידע יש לדסקס בתכתובת פנימית. עם זאת הגבולות מטושטשים.

דוגמא טובה לכך הוא הסיפור על אותו אדם אשר שמח לגלות לכל מי שהוא מכיר כי הוא יוצא לחופשה סוף סוף אחרי ימים רבים של עבודה קשה. אותו אדם, אשר דווח על כך ברשת, לא לקח בחשבון את העובדה שרבים האנשים להם גישה לפרופיל האישי שלו ולמידע אודות החופשה המתוכננת, וכמובן כי בפרופיל פרסם מספיק פרטים אישיים אודות עצמו אשר סייעו באיתור מקום מגוריו. מה רבה היתה הפתעתו לגלות שביתו נפרץ עת היה בחופשה. בהמשך למקרים מעין אלו, גם חברות הביטוח עושות שימוש ברשתות החברתיות, ועוקבות באמצעותן אחרי מבוטחיהן ומחריגות ביטוח במקרים בהם גילה המבוטח מידע מסגיר על גבי הרשת.

עוד פן אחד של שימוש במידע האישי שלנו על גבי הרשת החברתית, עושים מוסדות שונים אשר "עוקבים" אחרינו – המרכאות כאן בשל קלות המעקב – על מנת לגלות מידע אודותינו. כך למשל עשה צה"ל שימוש בפייסבוק כדי לגלות האם הצהרותיהן של בנות אשר בקשו להשתחרר משירות בשל היותן דתיות, הן הצהרות אמת. להבדיל, רשת הפייסבוק היא "מקום טוב" להורים ל"עקוב" אחר ילדיהם, בין אם באמצעות חברות עמם ומעקב אחרי המידע אותו הם מפרסמים, ובין אם באמצעות התחזות לאדם אחר על מנת להתחבר אליהם בצורה עקיפה. ברור כי למטרה זו יש צדדים חיוביים ושליליים, ותמיד צריך לזכור את הגבולות של המידע המתקבל ואופן השגתו.

סיפור נוסף נוגע לחברה שלי, אשר סיפרה בפייסבוק לכל המכרים שלה על איש מקצוע שהיא מחפשת. החברים עזרו לה מאוד והיא קיבלה הרבה הצעות לאנשי מקצוע טובים. לאחר שהיא יצרה אתם קשר ולאחר שקיבלה את השירות היא הודתה לחבריה גם כן על גבי ה- wall אותו מקום ציבורי בו ניתן לכתוב לעיני כולם. כשנשאלה לגבי זהות איש המקצוע שבחרה וטיב העבודה, ציינה את שמו של אותו איש מקצוע אמרה שהעבודה לא הייתה טובה במיוחד. כאן ניתן לראות שחברתי שכחה שמדובר במעמד רב משתתפים עד מאוד והתנהלה כפי שהיתה מתנהלת, אולי, בשיחת סלון. מבלי להיכנס לפרטים אומר שמקרה כזה יכול בקלות להיגמר בבית משפט בשל דיבה.

כמו כל פלטפורמה אינטרנטית אנו צריכים ללמוד לעשות את השימוש בה בחיינו, תוך שאנו מתאימים את עצמנו לשוני של אותה הפלטפורמה ממה שהכרנו עד היום. כמו שהמשוחחים הראשונים בטלפון היו צריכים להתרגל לעובדה שאין האדם שמולם רואה אותם אך הם יכולים לשוחח, כך אנו היום צריכים להתרגל שחוג חברינו ברשת, שונה בתכלית ממסיבה או מפיקניק בשבת. הדרך הטובה ביותר להסתגל, היא להכיר את הרשת החברתית, מה יש לה להציע וכן, ממה צריך להיזהר. גלישה נעימה לכולם.

Text-to-speech function is limited to 100 characters

השארת תגובה