זכויות יוצרים במוסיקה שביוטיוב

אם עד היום עיקר דאגת המוסיקאים והיוצרים היתה תופעת שיתוף הקבצים הבלתי חוקי על גבי הרשת, הרי שהתעורר פן חדש לבעייתם. תופעת פרסום הקליפים ביוטיוב.

בכתבה שפורסמה בחדשות ערוץ 10 בינואר 2011, סקר יואב קוטנר את התופעה שבה מועלים על גבי הרשת, בעיקר באתר יוטיוב אך באתרי שיתוף אחרים וגם באתרים פרטיים, סרטונים וקליפים של מבצעים שונים מן העבר, על ידי גורמים שאינם בעלי זכויות הקניין הרוחני בהם. הכתבה סיקרה את פועלו של אדם שחרט על דגלו להעלות קליפים של זמר עברי, בעיקר מתקופת הלהקות הצבאיות והטלויזיה בשחור לבן, על גבי הרשת באמצעות העלאת אותם קליפים ליו- טיוב. ככל הנראה קליפים אלו מועלים לרשת ללא רשות בעלי זכויות היוצרים או בעלי זכויות המבצעים וללא מתן כלתגמול להם בגין שימוש בזכותם.
פעילותו זו לא הסתכמה בכך, והוא פעל, כפי שניתן היה לראות בכתבה, גם כדי לקבל חומר מצולם המצוי בארכיון רשות השידור משנים של טלוויזיה, והביע את תקוותו כי חומר זה יתפרסם ביום מן הימים גם הוא לרווחת הציבור.

אלא שהעלאת חומר כזה ללא רשות של בעלי הזכויות בו, הוא אסור על פי חוקים רבים במדינות מתוקנות בעולם, ובכללן ישראל, והוא אסור אף על פי תקנון השימוש באתר יוטיוב, וכפי שעשו הגששים, יוטיוב יסיר כל סרטון אשר פורסם באתרו, אם יקבל לכך בקשה מבעלי הזכויות. מול הטענה לאי החוקיות ציין אותו פעיל כי פרסום החומר לקהילת הגולשים הוא בבחינת מתנה ותרומה לתרבות של כולנו. שוב אנו רואים את שני הפנים של הקניין הרוחני, הצורך במגוון תרבותי לרווחת הציבור מול הצורך בהענקת תגמול הולם ליוצרים, בדמות תגמולים, זכויות לתביעת פיצויים וכיו"ס, על מנת לשמר את היצירה.

כפי שציינו במאמרנו בנושא שיתוף קבצים, הרשת פורצת הגבולות אינה יכולה לשמר ולקיים את העולם המשפטי כפי שהוא קיים היום, והאכיפה של החוקים המגינים על זכויות יוצרים או זכויות קניין רוחני מגוכחת נוכח הקלות והמהירות שבהפצת הוחומר והפרתן. לפיכך, אנו חוזרים על עמדתנו כי המציאות הצרכנית הקיימת צריכה למצוא פתרון יצירתי חדש לתגמול היוצרים. אתרי שיתוף קבצים והורדת סרטונים וסדרות מאפשרים היום הורדה חוקית של אלה בתשלום סכומים זעומים, תוך הסתמכות על כך שמספר עצום של גולשים יהיה מוכן לשלם מחיר נמוך ולהמנע מהסיכון שבהפרת זכויות יוצרים, כך לדעתנו, גם יוטיוב ואתרים אחרים צריכים לפעול, לרכוש את הזכויות מהבעלים או לשלם עליהן, מתוך ההבנה כי אותם קליפים יזרימו גולשים נוספים אל אתריהם, ויעלו את הכנסותהים התלויות במספר הגולשים, וכך לא רק שתשמר המורשת, אלא אולי אף אותם היוצרים יוכלו ליהנות ולהרוויח מחומר שאחרת היה מעלה אבק במרתפי הארכיבים.

כמובן שעד אשר יבינו הצדדים בשוק כי יש למצוא פתרונות כלכליים יצירתיים, המפרים ימשיכו להעלות חומר תרבותי יקר מפז לרשת, ובעלי זכויות היוצרים ימשיכו לתבוע פיצוייהם בבתי המשפט, וכולנו נחקה בסבלנות.

 

השארת תגובה