שמישהו יסגור את הברז הזה – על אפליקציות וזליגת מידע

כיום, בעידן הדיגיטלי הפוקד אותנו, ניתן להגיד כי ערך הפרטיות מאבד כמעט מכל משמעויותיו. נדמה כי העין של "האח הגדול" החליפה את הכלב בתפקיד חברו הטוב של האדם, ומלווה אותנו ברוטינה היומית של כולנו. בראש מצעד הפזמונים מככבות כמובן הרשתות החברתיות דוגמת פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, אולם, נראה כי תופעה זו אינה נחלתן של רשתות אלו בלבד אלא מכה שורשיה גם בזירתן של האפליקציות הסלולריות.

הדוגמא העכשיווית ביותר לתופעה לקוחה דווקא מאפליקציה שפותחה בחסות המדינה. אפליקצית "מאגר כלבים" של משרד החקלאות מוצעת להורדה חינמית בחנויות האפליקציות ומאפשרת למשתמשיה לדלות את פרטיהם האישיים של בעלי הכלבים בישראל הרשומים במאגר, לרבות טלפונים סלולריים וכתובות אישיות. מדובר במידע אישי אשר מוסרים בעלי כלבים למשרד החקלאות בעת חיסון כלבם נגד כלבת, וכעת הוא חשוף לכל אדם שרוצה לדעת מי הבעלים של כלב זה או אחר. נדגיש כי בין בעלי הכלבים הרשומים במאגר מצויים גם חברי כנסת, אמנים וידועי שם נוספים. יש הטוענים, ומשרדנו ביניהם, כי הדלפת מאגר מידע זה לציבור מהווה הפרה של סעיף 17 לחוק הגנת הפרטיות, המעגן את אחריותו של בעל מאגר מידע לאבטחת המידע שבמאגר והשימוש שמשרד החלקאות עושה במידע חורג בצורה חריפה ממה שמותר לו על פי החוק ועל פי הסכמת בעלי הכלבים.

כמו כן, בהתקנת האפליקציה האמורה במכשיר הסלולר, משרד החקלאות מקבל מידע פרטי אודות המשתמש, המופק תוך שימושו בסלולר. מידע זה למשל כולל את שירותי המיקום של המשתמש וכן את פירוט יומן שיחותיו.

דוגמא נוספת לתופעה האמורה היא דווקא זליגת מידע מרצון, דבר המוכר לנו בעיקר משיתוף היתר הנעשה ברשתות החברתיות. אפליקצית "noknok", המוצעת גם היא להורדה חינמית בחנויות האפליקציות, מאפשרת למשתמשיה לדעת כיצד חבריהם מכנים אותם בספר הטלפונים על גבי המכשיר הסלולרי שלהם. לאלה שאינם מכירים את האפליקציה – כל מי שנרשם לאפליקציה, חושף את ספר הטלפונים שעל מכשירו למערכת. כאשר שני אנשים אשר רשומים לאפליקציה מדברים ביניהם, הם יכולים להסתכל בשמות השונים שמכנים אותם חברים או מכרים (לרבות שמות מעליבים כמו "לא לענות") חשוב לציין כי לא ניתן לדעת מי הוא איש הקשר העומד מאחורי תיוג כזה או אחר, אך ניתן לשלוח לו הודעה דרך האפליקציה, תוך שמירה על אלמוניותו והוא בוחר אם להסירה. יש הטוענים כי באפליקציה זו טמון פוטנציאל להעלבות פוגעניות אשר סופן יכול להגיע אף לכותלי בית המשפט. מעבר לכך, אל לנו לשכוח כי קיימת קשת רחבה של משתמשים אשר לעיתים חלקם אינם מבינים עד הסוף את המשמעויות וההשלכות העומדות מאחורי הורדת האפליקציה ופועלים בקלות דעת.

הנסיון להיאבק בתופעה
באשר לאפליקצית "מאגר הכלבים", בחודש נובמבר לשנת 2014 פנתה התנועה לזכויות דיגיטליות לחברת גוגל בבקשה כי תסיר את האפליקציה הפוגענית מחנויותיה, אולם נכון להיום האפליקציה עודנה נגישה להורדה. מנגד, משרד החקלאות מגיב לביקורות וטוען כי אופן פעילותה של האפליקציה הינו כדין וכן כי ועדת הכלכלה, אשר דנה בסוגיה, קבעה כי באיזון בין צנעת הפרט לבין האינטרס הגלום ביצירת מאגר מידע אמין ונגיש, ידו של האחרון על העליונה.

באשר לאפליקצית "noknok", עלו ביקורות רבות אשר טענתן המרכזית היא כי noknok יוצרת לעצמה מאגר מידע גם של אנשים שלא נרשמו לאפליקציה אך שמורים בספר הטלפונים של משתמשי האפליקציה, דבר הפוגע בפרטיותם.

השארת תגובה