פטנטים – סקירה כללית

פטנט הוא זכות בלעדית לעשות שימוש באמצאה. אמצאה כשירת פטנט מוגדרת בחוק הפטנטים כמוצר או תהליך בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית.
מטרת דיני הפטנטים נועדו לתת בלעדיות לבעל הפטנט בשימוש בו והאפשרות הבלעדית ליהנות מהתועלת הכלכלית הנובעת משימוש בו על מנת לאפשר לו לפרסם את הפטנט ללא פגיעה באינטרס הכלכלי האמור. בכך משרת הדין את אינטרס הציבור בפרסום הפטנט על בוריו ותרומתו לקידום התעשיה הטכנולוגיה והמדע.

ממציא אינו רשאי לרשום פטנט על אמצאה שכבר קיימת, וקרה לא אחת שרעיון אשר נהגה במוחו הקודח של אחד, התגלה כפטנט רשום במקום אחר בעולם. על כן אחד התנאים הראשונים לממציא הוא לערוך בדיקה, בין עצמאית ובין באמצעות משרד עורכי פטנטים של הפטנטים הקיימים כיום והאם יש ביניהם חפיפה מלאה או חלקית לאמצאתו.

מאחר ועל פי דיני הפטנטים לזמן מעמד חשוב בבחינת "כל הקודם זוכה",השלב הבא יהיה לפעול לרישום הפטנט בהקדם האפשרי תוך התחשבות במדינות בהם יירשם הפטנט והמדינות בהן לממציא אינטרס להגנה על הפטנט. על הבקשה לרישום פטנט לכלול את מאפיינים של הפטנט ותיאורים טכניים לרבות שרטוטים וכיו"ב.

ניתן, כמו כן, להגיש בקשה זמנית לרישום פטנט (provisional application) אשר על אף שאינה תחליף לבקשה מסודרת לרישום פטנט, יכולה להוות בסיס לבקשה עתידית לפטנט, היא פשוטה וזולה יותר, והיא עוצרת את מירוץ הזמן ומאפשרת לבעל האמצאה ל"תפוס" את תאריך רישום הבקשה הזמנית לשנה נוספת במהלכה עליו להגיש בקשת רישום פטנט מסודרת.

לבסוף, לאורך כל תקופת ההליכים המפורטים לעיל, על בעל האמצאה לשמור על הפטנט שלו בסודיות על מנת שלא תוגשנה בקשות נגדיות בגין אותו רעיון. על הממציא או על חברה יזמית אשר בדעתם ליצור קשרים עסקיים בנוגע לרעיון שבידם, להחתים את הגופים עמם נוצרים אותם קשרים עסקיים על הסכם סודיות מתאים המנוסח באופן שיימנע גניבת הרעיון ושימוש בו על ידי אחרים.
המאמרים מהווים סקירה כללית בלבד ואין באמור בם כדי להוות ייעוץ משפטי, לקבלת ייעוץ מקצועי פרטני, נשמח אם תפנו אלינו.
למידע נוסף או שאלות בנושא ניתן לפנות למשרדנו

השארת תגובה