סוגיות עכשוויות יומיומיות

הטלוויזיה החדשה

ונפתח בנושא הקרוב לליבנו בו דנו לא מעט והוא הנדידה של שידורים והצגת יצירות לרשת האינטרנט. בעקבות המעבר ההולך וגדל של שוק המוזיקה מחברות התקליטים והמדיה הקשה (דיסקים וכדו') אל רשת האינטרנט, דוגמת חנות המוזיקה האינטרנטית אייטונס, אתר סרטוני הוידאו יו טיוב וכו', והשיפורים הטכנולוגים בדמות טלוויזיות המגיעות עם חיבורי רשת אלחוטית ואפליקציות גלישה נוחות, נראה כי גם שוק הוידאו והקולנוע בדרך למעבר למדיה החדשה.
לאחרונה דווח כי אתר שידורי הוידאו המצליח 'הולו' עומד למכירה דבר שהזניק את ענקיות האינטרנט למירוץ בעקבות תכני הוידאו הרבים המשודרים בערוץ. גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט ואחרים מנסים לרכוש את האתר ולהפוך את עצמם לפלטפורמה לשידורי הכבלים החדשים.
אתר הולו, כמו אתרים דומים אחרים, רוכש את זכויות השידור ביצירות טלויזיוניות וקולנועיות שונות מחברות ההפקה הגדולות והמובילות ומציג אותן לגולשים בצפייה ישירה ברשת בחינם, תוך שהוא מרוויח מפרסום מוצרים שונים באתר הנחשפים לקהל עצום של צופים. אתרים אלו תופסים תאוצה בשנים האחרונות ויותר ויותר גולשים, בעיקר בארה"ב, מוותרים על מנוי לרשת הכבלים, צורכים את תכני הוידאו ברשת ודוחקים את הטלויזיה הקונבנציונלית מחוץ למעגל הצריכה.
במקביל אנו יכולים להבחין בגידול גם בהיקף שידורי החדשות ותכניות הטלוויזיה של בעלי זכויות השידור בארץ, באינטרנט ונראה שאנו הולכים לכיוון עידן חדש בו הטלוויזיה כפי שהכרנו אותה תיוותר מחוץ למשחק.

עירום בארץ הקודש
בסוף השבוע האחרון נערך צילום העירום המפורסם של הצלם ספנסר טוניק בים המלח. האירוע בסופו של דבר נערך כמתוכנן וללא הפרעה, אך עם זאת עורר תגובות רבות וויכוח ציבורי נרחב באשר לגבולות חופש הביטוי במדינה היהודית מול רגשות הציבור לצד סוגיות משפטיות נוספות.
הוויכוח באשר לאומנות שבצילום העירום בפומבי למול האיסור על התערטלות בפומבי נדון כבר בבתי המשפט ברחבי העולם ובשנת 2000 הוחלט בבית המשפט בניו יורק כי צילום שכזה, גם בפומבי, מותר בשם חופש הביטוי. במדינתנו התעוררו גם רגשות הציבור הדתי-חרדי וכמתבקש הופעלו גם לחצים מצד הגופים הדתיים, אולם נראה כי קיומו של המיצג במקום מרוחק ומבודד וסגור לציבור הרחב (ובשבת) יישם הלכה למעשה את זכות הבחירה של האזרח אם להיחשף למיצג או לא, ובכך ביטא את האיזון בין עקרונות הדמוקרטיה מול היותה של ישראל מדינה יהודית.
אלא שבכך לא די, זמן קצר לפני המועד המתוכנן לצילום החליטה המועצה המקומית מגילות ים כי לא תאפשר לקיים את הצילום בשטחה, זאת בניגוד לסיכום קודם עם מפיקי האירוע ולאחר תכנון וגיוס כספים נרחב לצרכי הצילום. אישורה של המועצה לקיום האירוע כמו גם שיתוף הפעולה עם המפיקים בהליכי התכנון ואיסוף הכספים מהווים הבטחה שלטונית כלפי המארגנים וכלפי המשתתפים במיצג, חזרתה של המועצה מעמדתה עלולה לגרום להפסדים כלכלים משמעותיים למארגני האירוע ולמשתתפי המיצג אשר הסתמכו על אישור המועצה, שינו את מצבם והוציאו כספים לקראת קיומו של המיצג. לפיכך, לא נותר למועצה המקומית אלא לעמוד בהבטחה שנתנה כפי שבפועל אכן קרה.
יש לציין, כי חוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981 אוסר פגיעה בפרטיותו של אדם ובכלל זה אוסר התחקות אחרי אדם ופרסום צילום אשר עלול להשפילו או לבזותו. בעת הוצאתו לפועל של המיצג הגיעו סקרנים רבים לאתר הצילום וניסו בדרכים יצירתיות למיניהן 'להציץ' למתרחש ואף לצלם תמונות אוויריות של המיצג. ברי שצילומים של סקרנים את הגופות העירומים לא יהיו בגדר אומנות לשמה טרחו הניצבים להגיע ולהתערטל, ואם ניתן יהיה לזהות מי מהמשתתפים בתמונות חטופות אלו, נשאלת השאלה האם מופרת כאן הזכות לפרטיות. מבלי להיכנס לנבכי הניתוח נאמר כי כאשר מחליט אדם להתערטל בפומבי תהיה הסיבה אשר תהיה עליו לקחת בחשבון כי בכך הוא מוותר על פרטיותו, ולא ניתן לצפות שקיום אירוע שכזה במקום ציבורי אשר נגיש לכל (כמעט), יחסה תחת הגנת הפרטיות.

הקיץ הזה תקני לבן
ברוח המחאה החברתית ובהמשך למגמה שתופסת תאוצה ברחבי העולם, החליטו בשופרסל לאחרונה לצאת בקו מוצרים בסיסיים הזול בצורה ניכרת מהמוצרים הממותגים המקבילים. השקתו של קו המוצרים צפוי להיות לקראת סוף השנה תחת השם "הקו הלבן" אשר יהיה שונה מקו המותג הפרטי של הרשת. הקו לבן הינו קו של מוצרים אשר עומדים בכל דרישות התקן המחייבות מוצרים הנמכרים בישראל, אך בשונה ממותג פרטי מטרתו הינה לחסוך בעלויות ולהעמיד מוצרים באיכות סבירה ובעלות מינימלית כאשר בקו המותגים הפרטי המטרה היא להעמיד מוצר באיכות גבוהה ומיתוג איכותי יותר.
החיסכון בעלויות, נובע מהשקעה מינימלית במיתוג המוצרים, כך לדוגמא עיצוב אריזות המוצרים הינו לבן חלק ללא מיתוג כלל למעט הפרטים המחייבים על פי התקינה ועל פי תקנות הגנת הצרכן (סימון טובין) התשמ"ג – 1983, וחוקים נוספים. כן, נעדרים המוצרים הלבנים את כל התוספות הקטנות שמקלות על חיינו כמו פייה מיוחדת לבקבוק המקלה על המזיגה או אריזה מיוחדת, שכן הם חורטים על דגלם את הפשטות. בכל הנוגע לאיכות, המוצרים הללו אינם מתהדרים באיכות מיוחדת, אך לעיתים מוצרים אלו מיוצרים באותם המקומות בדיוק בהם מיוצרים אחיהם למדף, היקרים יותר.
כולנו תקווה כי השקת הקו תגרום לירידת מחירים מגמתית בקרב הרשתות והיצרנים הגדולים תחת הסתפקות בהגדלת האריזות וקיום מבצעים לתקופה מסוימת ובמוצרים ספציפיים בלבד.

השארת תגובה