מעמד הוידיאו ברשתות החברתיות

תוכן הוידיאו הפך לאלמנט מרכזי וחשוב ביותר בפעילות האינטרנטית ובעיקר ברשתות החברתיות. עובדה זו יצרה יריבות מסחרית בין יוטיוב אלופת הוידיאו הראשונה ובין פייסבוק שנכנסה כשחקן מרכזי וחזק בשוק הוידיאו כאשר השתיים מתחרות על הקליקים ומספר הצפיות בסרטונים המפורסמים אצלן. במסגרת זו נוצרה תופעה בה סרטונים המצולמים ומועלים ליוטיוב או לאתר אחר, מועתקים ע"י גורם שלישי לפייסבוק ונחשפים שם לצפיות מרובות, שיתופים וצפיות חוזרות לרוב ללא כל אישור של בעל הזכויות המקורי לסרטון. הסיבה העיקרית להעתקה האמורה היא קידום דף פייסבוק של אדם או חברה (סלברטיאים רבים משתמשים בסרטונים על מנת לקדם את דף הפייסבוק האישי שלהם) ובפועל המפרים יוצרים הון אינטרנטי על חשבון יוצרי הסרטון מבלי לשלם להם על כך.
עולם הפרסום כולו גלש לעולם האינטרנט ובפרט לתחום הויראלי – הויראליות הפכה לכלי חשוב מאוד בקידום ערכים באינטרנט. לאחרונה רץ ברשת סרטון מצחיק, עממי וקליט שפרסם מדביר יונים בשם אבי קישטא. הסרטון הפך וירלי בין לילה וצבר צפיות רבות. אותו סרטון לא היה סרטון ביתי בתקציב נמוך כפי שניתן היה לחשוב והוא היה פרי מחשבה רבה ויצא תחת ידיה של אחרת מחברות הפרסום הגדולות במשק. מסתבר שאותו סרטון היה רק קדימון לפרסומת לחברת ביטוח ישיר – בה מככבות שתי יונים.
מאחר וסרטונים ויראלים כאלה הם מוצר שיווקי לכל דבר שלעיתים מושקעים בו סכומים גדולים מאוד, סביר להניח שהפרת זכויות היוצרים בו לא תעבור לסדר היום ללא תלונה או תגובה. לעיתים האינטרס המרכזי של סרטון מעין זה הוא להפוך ויראלי ע"י הפצתו בכל מדיה אפשרית ובהיקף הרחב ביותר, עם זאת כאשר סרטון כזה מקדם כבדרך אגב גם דף מעריצים של סלב כזה או אחר או חברה וזאת ללא שיתוף פעולה עסקי מוסדר יכול לגרור תגובה משפטית מצד בעלי זכויות היוצרים.
לאחרונה השיקה פייסבוק מנגנון לאיתור הפרת זכויות יוצרים אשר מסייע לבעלי זכויות יוצרים לאתר דפי פייסבוק שמפרים את זכויותיהם. במסגרת זו ניתן לפנות בתלונה לפייסבוק לגבי דף מפר ולאחר מספר פניות מעכבת פייסבוק את פעילות הדף ואף עלולה לסגור אותו כליל. מנגנון זה ככל הנראה עתיד לעורר סערה ברשת החברתית ורק הזמן יגלה את תוצאות המהלך.
ראשית, המלצתנו היא להימנע מהעתקה של כל תוכן בין מדיות ומפרסום תוכן שאינו בבעלותכם בדף העסקי שלכם. שנית, מומלץ לבחון טוב לפני כל פרסום את מדיניות מפרסם התוכן ככל שקיימת (באתר ממנו נלקח התוכן) ואת מדיניות פייסבוק בעניין כדי למנוע מבוכות בעתיד.
בברכת עסקים פוריים לכולם,
קרן בק פוגל, משרד עו"ד

השארת תגובה