אני מכיר אותך מאיפה שהוא?

לאחרונה פרצה לחיינו אפליקציה חדשה, TrueCaller שמאפשרת לנו לזהות את מי שמתקשר אלינו גם אם אנחנו לא מכירים אותו והוא אינו חבר שלנו והשם שלו, ולפעמים התמונה שלו יופיעו על המסך שלנו כשיתקשר. אך האם האפליקציה הזו מפרה זכויות חוקיות על פי הדין הישראלי? ייתכן…

TrueCaller היא אפליקציה המבוססת על רשת חברתית של המשתמשים בה – והם חולקים אחד עם השני את ספר הטלפונים האישי שלהם כדי שהמערכת תזהה עבור אחרים את חבריהם. כך אפשר לזהות כל מתקשר שנמצא בתוך האפליקציה ולסנן בקלות רבה יותר שיחות לא רצויות כגון טלמרקטינג, מוכרנים אלקטרוניים ומתקשרים לא רצויים אחרים.
בהתקנת האפליקציה מתבקשת הרשאה לגשת לספר הטלפונים ולגשת לכל נתוני פרופיל המשתמש בטלפון לרבות לתמונות והקבצים המאוחסנים בו. בכך האפליקציה בונה מאגר מידע עם כל אנשי הקשר של המשתמשים בה, לרבות מספרי הטלפון שלהם, השם בו הם רשומים אצל כל משתמש ולעיתים אף תמונתם. כאשר משתמש חדש מתקין את האפלקציה, זו מאפשרת לו לזהות כל אדם שמתקשר אליו ושפרטיו מופיעים במאגר המידע.

המיזם החדש נותן למשתמשים בו יתרונות לא מבוטלים אך הוא מעלה כמה שאלות משפטיות מהותיות באשר לפגיעה בפרטיות, הזכות לאנונימיות והזכות לשם טוב.
ראשית, חוק הגנת הפרטיות קובע כי בילוש או התחקות אחרי אדם עלולים להוות פגיעה בפרטיות. כך גם שימוש בפרטיו של אדם לשם ריווח או על-ידי פרסום תצלומו ברבים באופן שעלול להשפילו, או הפרת סודיות או שימוש במידע למטרות אחרות מאלו לשמן נמסר. כל אלו מהווים עוולה אזרחית המצמיחה זכות תביעה כנגד הפוגע בפרטיות. ראוי לציין כי הזכות לפרטיות מעוגנת אף בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ומהווה זכות חוקתית במדינת ישראל.
לצד הזכות לפרטיות, ישנה גם הזכות לשם טוב, המעוגנת בחוק איסור לשון הרע, אשר פגיעה בה עלולה לעלות לכדי הוצאת דיבה עוולה המזכה בפיצוי אף היא.
כך למשל, האם חבריי הסכימו שכל מספרי הטלפון שלהם יוכנסו למאגר מידע שכזה וישמשו לזהותם בעת שיחת טלפון? לא בטוח בכלל. הדבר חמור יותר בנוגע לזהותם של בעלי מספרי טלפון חסויים, שאינם מופיעים בספר טלפונים. כך, ישנם ידוענים, אשר מספר הטלפון האישי שלהם ידוע למספר מצומצם של אנשים בלבד. באם אותו חוג מצומצם של אנשים יתקין את האפליקציה, מהו הדין לחשיפת מספר הטלפון באמצעות מאגר המידע ברבים?

עוד יותר מכך, אם אני עושה שימוש בתמונה שלהם כדי לזהותם בעת שיחה – האם הסכימו כי תמונה זו תימסר הלאה לאחרים? שימוש בתמונה שלהם למטרה שאינה זיהויים במכשיר שלי, יכולה אף להיות הפרה של זכויות היוצרים שלהם בתמונה אם נעשה בה שימוש בניגוד למוסכם.
חמור מכך כאשר לחבר טלפוני כזה אני מצמידה תמונה חברית שצולמה בבדיחות הדעת ובפרטיות, ופרסומה ברבים עלולה לבזות או להשפיל אותו חבר. כך גם אם אני מכנה אותו חבר בכינוי שבחרתי לו ביני לביני אשר לא הוא וגם לא אחרים צריכים לדעת ממנו…

אפליקציות כגון TrueCaller, אשר חושפות מידע אישי ומנגישות אותו לציבור הרחב מעלות שאלות משפטיות ומוסריות רבות. המרכזית שבהן היא אם בעידן המידע עודנה עומדת לאדם הזכות לפרטיות ואנונימיות או שמא זכויות אלו עברו מן העולם בשם החדשנות והטכנולוגיה.
אין ספק כי מדובר בשאלות מורכבות שהמענה עליהן דורש דיון מעמיק ביסודות החברה המודרנית.

לפי שעה, אנו ממליצים ללקוחותינו לשמור על עירנותם בנוגע לשימוש באפליקציות באשר למידת החשיפה של מידע אישי באמצעותן.

השארת תגובה