הצעת חוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים, התשע"ד – 2014

על שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק שהוגשה ע"י חברי הכנסת עמרם מצנע [התנועה], מירב מיכאלי [העבודה], גילה גמליאל [הליכוד] ומירי רגב [הליכוד]. הצעת החוק נועדה להתיר את התאגדותה של חברת תמלוגים של יוצרים ומבצעים ללא הצורך באישור של הרשות להגבלים עסקיים לפעילותה.
במצב הקיים כיום, ישנן התאגדויות כמו אקו"ם, תל"י ועוד שנועדו לבצע ניהול משותף של זכויות היוצרים באופן מרוכז, כך שקל יותר ליוצרים ולמבצעים לעקוב אחרי השימוש ביצירותיהם ולגבות את התמלוגים המגיעים להם בגינן. עד סוף שנות ה-90 התאגדויות אלו פעלו ללא הסדרה בחוק ולכן עלו תלונות רבות על קיומו של מונופול והסדרים כובלים הפוגעים בתחרות בשוק,  כאשר הרשות להגבלים עסקיים פיקחה על התחום.
הצעת החוק נועדה להתיר את ההתאגדות באופן מסודר, כאשר האיגוד אינו כפוף לאישור הרשות להגבלים עסקיים, אך עדין הרשות תפקח על הפעילות של חברות אלו ותקבע את התנאים לפעילותן.
בהצעת החוק הוסבר כי מעבר לשכרם של היוצרים והמבצעים, המתייחס להשקעתם ביצירה, הרי שהתמלוגים נועדו לזכות את היוצרים בחלק מפירות הצלחת  יצירתו. החשיבות של התמלוגים וגבייתם המאורגנת מקבלת משנה תוקף לאור העידן הטכנולוגי הנוכחי המאפשר לכל מי שחפץ בכך גישה ליצירות השונות בטלוויזיה, באינטרנט ובסלולארי. ישנה הבנה כי גביית אישית ופרטנית לא תצלח בעידן זה ולכן ישנה חשיבות רבה להתאגדויות.

בשלב זה, ההצעה עברה בכנסת בקריאה טרומית ברוב של 52 חברי כנסת וישנה עוד דרך ארוכה עד החלת החוק בפועל.

השארת תגובה